Mayıs 2007, Atlanta (ABD), The Coca-Cola Company’nin merkezi... O günlerde The Coca-Cola Company İcra Başkanı olan Muhtar Kent’in ofisindeyiz. Meslektaşım Ruhi Sanyer, dünya devinin merkez binasının 25’inci katında, Kent’in odasının karşısındaki bölümü işaret etti:

- Muhtar Bey, o tarafa ne zaman geçiyorsunuz?

Sanyer’in işaret ettiği, The Coca-Cola Company’nin o zamanki Yönetim Kurulu Başkanı Nevill Isdel’in odasıydı. Kent, Sanyer’e “sus” işareti yaptı:

- Dur bakalım, bu göreve yeni geldim...

Çok geçmedi, bir yıl sonra Kent, hem CEO, hem de Yönetim Kurulu Başkanı olarak dünya devinin kaptan köşküne tek başına yerleşti. Kent, Coca-Cola’nın tepesinde 10 yılı geride bıraktıktan sonra Mayıs 2017’de CEO’luk görevini James Quincey’e devretti. Quincey, Nisan 2019’da da Yönetim Kurulu Başkanlığı’nı Kent’ten devralacak.

Coca-Cola International’a bağlı 100 ülkenin Kurumsal İletişim Direktörlüğünü uzun yıllar yöneten Gürtay Kıpçak, geçenlerde beni The Coca-Cola Company’nin sayfasına yönlendiren bir link paylaştı. Sayfayı açtım, karşıma Muhtar Kent imzalı yazı çıktı:

- Geriye Bakış, İleriye Bakış: Muhtar Kent’in Coca-Cola’daki 40 Yılı...

Kent, yazıya 40 yıl önce New York Times’ta gördüğü iş ilanından girdi:

- 40 yıllık Coca-Cola maceram o ilan üzerine girdiğim mülakat ve ardından yönetici yardımcılığı pozisyonu ile başladı.

Yazının başında öğrendiği derslerden en önemlisini paylaştı:

- İş dünyasında başarının hiçbir zaman garantisi yok. Bizimki gibi 132 yıllık köklü bir şirket bile, varlığını sağlıklı bir şekilde sürdürebilmek ve canlı kalabilmek için kendini sürekli yenilemek zorunda.

2008’de CEO olduğu günlerin altını çizdi:

- O sırada ürün kataloğumuz genişti, çeşitliydi ve artık tamamen gazoz ve meşrubat tarzı içeceklere dayalı değildi sırtımız. Buna rağmen daha yapılacak çok iş vardı. Hem şirketimizi daha da geliştirmek, hem de daima gelişime açık bir hale getirebilmek için.

O günlerde grubun 1970’li yıllarda yaşadığı sıkıntıların yankılarını duyar gibi olduğunu vurguladı:

- Eninde sonunda öz iş modelimize, büyük markalar yaratmaya, satışlarımızı yapan marketler ve restoranlar için ürünlerimizin kalitesini geliştirmeye, güçlü bir şişeleme sistemi yaratmaya odaklanmak zorundaydık.

Sistemi güçlendirmek adına geçici bir süre şişelemelerin yapıldığı bölgelerin hisselerini artırdıklarını kaydetti:

- Yakın zamanda bu coğrafyadaki partnerlerimizin çoğuna satış hakkı vererek şirketimize sadık ve bağlı ortaklar kazandırarak uzun soluklu, kazançlarla dolu bir sistem geliştirdik.

Şirketin temelindeki esasları gözden geçirdiklerine işaret etti:

- Bu döneme kadarki sistem bizi ürünlerin hacmini artırmaya teşvik ediyordu. Çünkü az masrafla çok kazanç sağlayabiliyorduk.

Derken insanların daha küçük porsiyonlara yönelmeye başladığının altını çizdi:

- Böylece ürünlerimizin fiyatını artırma pahasına olsa bile müşterilerimizin küçük şişe tercih edeceklerini öğrendik. Artık kâr elde etmek adına kurduğumuz eski sistemi yenilemenin vakti gelmişti.

Daha ince düşünülmüş yaklaşım gerektiğine vurgu yaptı:

- Gelişmiş pazarlarda pazarlama ve promosyon taktiklerine odaklandık. Hacme dayalı eski sistemimizi hâlâ rağbet eden gelişmekte olan ve yeni ortaya çıkan pazarlarda ise bu dengeli stratejiyi sürdürdük.

Bu değişikliklerin kolay olmadığını paylaştı:

- Bu değişiklikler için onlarca yıldır yürürlükte olan anlaşmalarımızı yenilemek zorunda kaldık.

Muhtar Kent, The Coca-Cola Company’nin kaptan köşkünde 10 yıldır oturmasına rağmen, pazarla hiçbir zaman bağını koparmadı...

Gittiği her ülkede mutlaka piyasayı, satış noktalarını dolaştı. Yani, dünyanın her noktasında piyasanın nabzını hissetti...

Ürün sayısı 2 bin 800’den 4 bin 100’e yükseldi

The Coca-Cola Company Yönetim Kurulu Başkanı Muhtar Kent, şirketin sitesinde yer alan yazısında grubun ürün çeşidini artırdıklarını belirtti:

- Tüketiciler ürünlerde çeşitliliğe rağbet ediyordu. Biz de ürün kataloğumuzu genişletmek için yatırım yaptık.

2007 yılında farklı ürün sayısının 2 bin 800 olduğunu vurguladı:

- Bugün 4 bin 100 farklı ürün pazarlıyoruz.

Kendi döneminde yaratılan geliri paylaştı:

- Başlattığımız programlar sayesinde 2008’den bu yana her yıl yılda 4 milyar dolar biriktirdik. Bu birikimler sayesinde şirketimizin temelindeki markalara daha fazla yatırım yapma şansını yakaladık. Yeni markalara da yatırım yaparak, şirketimizin gelecekteki yerini sağlamlaştırdık.

5 milyon iş kadınına güç katma projesi

The Coca-Cola Company Yönetim Kurulu Başkanı Muhtar Kent, seyahatlerinde özellikle kadınlar için ekonomik fırsatlar yaratmanın önemini anladığını belirtti:

- 10 yıllık program çerçevesinde 2020’ye kadar dünyada 5 milyon iş kadınının ekonomik gücüne katkıda bulunmayı hedefledik. Hedefimize ulaşma yolunda emin adımlarla ilerliyoruz.

Gelecekteki liderleri hazırlamak zorundayız

Muhtar Kent, 40 yıllık deneyiminden çıkardığı derslerden birini şu cümleyle paylaştı
 

- Bizimki gibi bir şirketin evrim geçirmesi ve güçlenmesi, hiçbir zaman tek bir insana bağlı değil. Geçmişte atılan temellerin üzerine yaptığımız inşaatla beraber, gelecekte yerimizi dolduracak liderleri de düşünmek, onları gelecekteki pozisyonlarına hazırlamak zorundayız.

Başarının sigortasının olmadığını vurguladı:

- Başarı her zaman hak edilmeli ve kazanılmalı.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner112

banner111

banner110

banner109

banner108

banner106