Vizyon-Misyon-Amaç-Hedef-Strateji ve Taktik

Değerli okuyucularımız, önce kavramlar üzerinde mutabık kalmak için Milli Üretim ve Yönetim konulu üçüncü yazımızda tanımlardan bahsedeceğiz. Vizyon, misyon, amaç ve hedef iş hayatında çok fazla kullandığımız iki kelimedir. Bazen strateji ve taktik kelimeleri de bunlara katılır. Ortaya bir buçuk Adana tadında bir sohbet çıkar, herkes anlattığını anlar.  Şirket yöneticileri toplantılarda bunları ortaya koyduğunu ve ifade ettiğini düşünür, aradan bir yıl geçer ne çıkarsa bahtına misali sonuçlar raporlanır. Sonuçlar iyiyse belirlemelerdeki başarı güya mükemmeldir, sonuçlar kötüyse yeteneksiz(!) çalışanlar yüzünden hedef tutturulamamıştır. Elbette durum çoğunlukla böyle değildir.

Vizyon; bir şirketin, organizasyonun veya kurumun gelecekte ne olacağını, nereye varacağını gösteren gerçekçi bir tanımlamadır. Vizyonu ortaya koymak öngörü kabiliyeti gerektirir. Öngörü kabiliyeti ise medyumluk değildir, tecrübelere dayalı ve davanın büyüklüğüne bağlı olarak bir şehri, sektörü, ülkeyi, dünyayı, tüketiciyi, üreticiyi, pazarı değerlendirme yeteneğidir.
Misyon; neden var olduğunu açıklamaktır. Vizyona bağlı olarak misyon tanımlanabilir. Misyonu olan yapılar önemlidir ancak insanlar misyona bağlı ilerleyen ve bunu hissettiren yapılara saygı duyarlar.

Amaç; elde etmek için uğraşılması gereken konudur. Organizasyonun gerçekleştirmeye çalıştığı nihai sonuçtur. “Neden varız?” sorusunun yanıtıdır.

Hedef; organizasyonun ulaşmaya çalıştığı somut değerlerdir. Zorlayıcıdır ama ulaşılmaz değildir. Her an ölçülebilir olmalıdır. Haftalık, aylık, yıllık olarak hedefin neresinde olduğumuz ölçülebilir ve ifade edilebilir.

Strateji ve taktik ise iki askeri kökenli kelimedir. Taktik kaynakları (askerleri) kullanarak muharebeleri kazanma, strateji ise muharebeleri kullanarak topyekün savaşta galip gelme amaç ve faaliyetlerine verilen addır. Çarpıcı olması açısından savaşı kazanmak için taktik gereği bir muharebeyi kaybedebilirsiniz. İşletmelerde ise kaynakların doğru kullanılarak hedefleri tutturmak, amaçları gerçekleştirmek için misyona uygun bir şekilde vizyonu gerçekleme amaç ve faaliyetleri olarak tanımlanır.

Bir örnekle tamamlayacak olursak vizyon Mars’a insanlı yolculuktur. Ancak Mars yerinde durmaz, hareket halindedir. Mars’ın ne zaman nerede olacağını bilmeden yola çıkmak felaketle sonuçlanacaktır. O halde birisi Mars’ın yerini kestirebilecek bilgi ve birikime sahip olmalıdır. Nasıl olsa Mars’ı görüyorum ona doğru ilerlerim ve ulaşırım önermesi de doğru sayılabilir elbette yakıtınız (kaynaklarınız) yeterse…

Mars’a gitmek için laboratuvarlar kurmak, uzay üssü inşası planlamak, astronotlar yetiştirmek ve gök bilimi ile ilgili üniversiteler, bölümler kurmak, uydular geliştirmek birilerinin misyonu olmalıdır.

Amacımız roketi fırlatacak insan, teknoloji, ekipman ve donanıma sahip olmaktır. Ana amacın sayfalarca alt amaçları tanımlanabilir. Hedefimiz bu roketi 2017 yılının Mart ayında fırlatmak ve bir ay içerisinde Mars’a inmek, orada üç ay kaldıktan sonra örnekler ve astronotlar ile birlikte sağ salim geri dönmektir.

Stratejimiz bu yolculuğu gerçekleştirmek için başka ülkelerle işbirliği yapmaktır. Taktik olarak aya gidiş yarışında mağlup olmuş bir ülkeyi stratejik ortak yapmayı düşünebilir ve bu yolda ilerlerken bu stratejik ortaklıkta mağlup olup başka bir ülkeyle ortaklık yapmak zorunda kalabilirsiniz!


Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner101

banner100

banner99

banner98

banner97

banner96

banner95