Öne Çıkanlar ÇOSB Kreş ve Gündüz Bakımevi İKV BAŞKANI AYHAN ZEYTİNOĞLU KPMG TÜRKİYE Sinem Cantürk TÜRK Eximbank irtibat bürosu açıldı GİRAY DUDA

Bankaların Fintech’lerden öğreneceği faydalı şeyler var

GİRAY DUDA

Teknoloji şirketleri, bankacılık ve finans sistemindeki yenilikler, açılımlardan kendilerine büyük fırsatlar yarattı. Birçok fintech, hazırladıkları uygulamaları, bankalarla birlikte veya bağımsız olarak kullanıma sundu. Dijital bankacılık ve açık bankacılık dönemi yaşanan Türkiye’de bankacılık ve teknoloji şirketleri yakınlaşmasını Uluslararası denetim ve danışmanlık şirketi KPMG Türkiye’nin Fintech ve Dijital Finans Lideri ve Finansal İnovasyon ve Teknoloji Derneği (FINTR) derneği başkan yardımcısı Sinem Cantürk ile konuştuk.

- Sayın Cantürk, devrim olarak nitelendirilen Dijital bankacılık yönetmeliğinin yürürlüğe girdiği 2022 yılbaşından bu yana bankacılık sisteminde ne tür değişiklik, yenilikler göze çarptı?

- Dijital bankacılık aslında bankacılığın geleceği diyebiliriz. Sektörde masrafları düşürürken rekabetin de artmasını destekleyecek bir uygulama. Dünyada platformlar ve perakende şirketleri dijital banka kurmaya başladı. Türkiye’de de telekomünikasyon gibi farklı bir sektörden pazara giriş söz konusu. Finansal kapsayıcılığın çok kritik olduğu bir dönemde bunu olumlu bir gelişme olarak gözlemleyebiliriz. Banka hizmetlerine erişimi olmayan 25 milyon kişinin bulunduğu dikkate alındığında, dijital bankacılık bu potansiyelin açığa çıkarılmasını destekleyebilir.

BDDK İLK DİJİTAL BANKA ONAYINI VERDİ

- Türkiye’de dijital bankalar kuruldu mu? Şu andaki dijital banka sayısı kaç? Klasik bankalar dijital bankacılık birimlerini kurdular mı?

- Geçtiğimiz günlerde Türkiye’de ilk dijital banka kuruluş onayı BDDK tarafından verildi. BDDK’da onay bekleyen başka başvurular da olduğunu biliyoruz. Türkiye Bankalar Birliği’nin (TBB) açıklamasına göre, 2022 yılının ilk çeyreği itibarıyla aktif dijital bankacılık müşteri sayısı bireysel ve kurumsal müşteriler dahil olmak üzere 80 milyonu geride bıraktı. Şu an için Dijital Bankacılık Yönetmeliği’ndeki 1 milyar TL sermaye şartı, gelişim aşamasındaki şirketlerin pazara girişini kısıtlayabilir. Ancak önümüzdeki dönemde farklı sektörlerden daha fazla sayıda büyük ölçekli oyuncunun dijital bankacılık alanında yatırım yapmaya devam edeceğini düşünüyoruz.

UZAKTAN MÜŞTERİ EDİNİMİ BENİMSENDİ

- Galiba uzaktan müşteri edinme hem bankacıların hem de müşterilerin sevdiği bir sistem oldu. Ülkemizde bankaların müşteri edinmede uzaktan veya şubeleri kullanma oranları nasıl? Genç neslin dijitale yakınlığını düşünürsek önümüzdeki dönemde müşteri edinmenin çok büyük oranda uzaktan olacağını söyleyebilir miyiz?

- Uzaktan müşteri edinimi, Türkiye’de gerçekten de çok hızlı benimsenen bir uygulama oldu ve yürürlüğe girdiği geçen yıldan bu yana çok olumlu bir gelişim gösterdi. TBB’nin verilerine göre, Mayıs 2022 itibarıyla uzaktan başvuru sayısı 907.000’e ulaştı. Bu sayının, 2022’nin Şubat ayından bu yana ikiye katlandığını gözlemliyoruz. Üç ay gibi kısa bir sürede yüzde 100 artış gerçekleşmesi, uzaktan müşteri edinimi konusunda önemli bir potansiyele işaret ediyor.

BANKA ŞUBE SAYILARI AZALIYOR

- Dijitalleşme, mobil bankacılık ve fintech uygulamalarıyla bankacılıkta fiziki mekanların, yani şubelerin sayısının azalacağını mı düşünmek gerekir?

- Bu aşamada hibrit bir çalışma modeli düşünülebilir. Ancak, alternatif dağıtım kanallarının gelişmesi, mobil ve dijital bankacılık hizmetlerine olan talebin artması ve bazı hizmetlerin destek hizmeti kuruluşlarından temin edilmesi; sektörde şube ve çalışan sayısını etkiliyor.

Buna göre, şube sayısında yıllara yayılan temkinli bir azalma beklemek mantıksız değil. Mart 2022 itibarıyla, Türkiye’de 51 adet banka mevcut ve toplamda 9.786 şube var. Şube sayısı açısından 2018 yılına kıyasla yaklaşık yüzde 7’lik bir düşüş söz konusu. Bu düşüş trendinin önümüzdeki dönemde devam edeceğini öngörüyoruz.

BANKALAR FINTECH’LERDEN YARARLANMALI

- Birbirinden üstün, değişik özelliklere sahip fintech uygulamalar yürürlüğe girerken, bankaların yeniliklere uyum sağlamak için esas olarak nelere dikkat etmeleri gerekir?

- Geleneksel bankaların fintech’lerden öğrenebileceği çok fazla faydalı yaklaşım var. Bunlar inovasyon, veriden değer sağlamak, çevik yaklaşım ve etkin ürün/servis yönetimini kapsıyor. Kimi bankalar fintech’leri tehdit olarak algılarken, diğerleri iş birliği fırsatı olarak görüyor. Bankalar fintech’lerin geliştirdiği niş ürün portföyünden destek alabiliyor.

Büyük bankaların mobil ve online bankacılık için çoğunlukla backend yazılım ekibi bulunuyor. Yazılım desteğini fintech’lerle iş birliği yaparak outsource etmek maliyet avantajı sunabilir. Ek olarak bankalar, fintech’lerin geliştirdikleri çözümleri kendi mobil uygulamalarına entegre edebiliyorlar. Müşterilerin dijital kanallara odaklandığı bir dönemde yenilikleri yakalamak için bu ekosistemden fayda sağlanmasının kritik önemde olduğunu düşünüyoruz.

NEOBANKALARIN PORTFÖYLERİ KISITLI

- Şimdiden sözü edilen NeoBankalar, Meydan Okuyan Bankalar ve Süper Bankalar nasıl bankalar olacak? Hangi özellikleriyle öne çıkıp farklı müşteri hizmetleri sunacaklar?

- NeoBankaları, dijital bankalar olarak özetleyebiliriz. Özellikle uygulama, yazılım ve mobil & online bankacılık için farklı teknolojiler sunan fintech startupları “meydan okuyan bankalar” olarak da ifade edilebiliyor. Bu fintech’ler genel olarak belirli finansal ürünlerde uzmanlaşabiliyor.

NeoBankaları online bankalarla karşılaştıracak olursak, daha kısıtlı bir hizmet portföylerinin olduğunu söyleyebiliriz. Online bankalar kredi dahil daha geniş bir yelpazede hizmet sunabiliyor. Neobankaların en büyük avantajı ise müşterilerine düşük ücretler ve yüksek faiz oranlarıyla hizmet sağlayabilmeleri. Para transferi gibi günlük işlemlerde faydalı olarak düşünülebilirler.

Diğer yandan, neobankaların şubelerinin olmaması ve kısıtlı bir hizmet portföyü sunmaları dezavantajları arasında gösterilebilir. Yoldaki bazı pürüzlere karşın, bankacılık sektörü erişilebilirliğe odaklanan ve çeşitliğe ihtiyaç duyan bir sektör olduğu için neobankalar güzel bir gelişim alanı sunuyor.

FINTECHLER BİREYSELDE YOĞUNLAŞIYOR

- Fintech uygulamaları en çok bireysel müşteriler mi yoksa şirketler, ticari müşteriler tarafından mı kullanılıyor? Kullanım sayısı ve işlem boyutu açısından nasıl farklılık gösteriyorlar?

- Fintech uygulamalarının ilk başta yoğunlaştığı ve fark yarattığı müşteri segmenti kesinlikle bireysel müşteriler oldu. Müşteri deneyimi, bireysel müşteriler için artık vazgeçilmez bir olgu ve fintechler müşteri deneyimine hizmet ettikleri sürece rekabette avantaj sağladılar.

Şimdilerde hedef kitlenin ticari müşteriye de döndüğünü görmeye başladık. Ama fintech denilince akla her zaman bireysel müşteri gelemeye devam edecek diye düşünüyorum.

DİJİTAL BANKALAR PASTAYI BÜYÜTECEK

- Açık bankacılık kapsamındaki yeni ve ilginç uygulamalar birbiri ardına hizmete giriyor. Bu sistemler, bankacılık pastasından mı pay alıyorlar yoksa pastayı daha da büyütüp gelişmesine yardımcı mı oluyorlar?

- Açık bankacılığın Türkiye’deki çıkış amaçlarından en önemlisinin finansal kapsayıcılığı arttırmak olduğunu söyleyebiliriz. Son düzenlemelerin, bankacılık çözümlerine ulaşmak konusunda sıkıntı yaşayan büyük bir kitlenin, finansal çözümlere erişimini kolaylaştırıcı bir etkisi olması bekleniyor.

Bu dinamik dikkate alındığında, pazara yeni giren dijital bankaların mevcut pastadan pay kapmak yerine pastayı büyütmeye odaklı olacağını öngörüyorum.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner112

banner111

banner110

banner109

banner108

banner106