Devlet Bakanı Zafer Çağlayan ve Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı Mehmet Büyükekşi ile birlikte Kanada'nın Toronto kentinde, Bomdardier uçak fabrikasını geziyoruz.
Bombardier Toronto Bölümü Başkanı Simon Roberts, Zafer Çağlayan ve beraberindekilere sunum yaparken sözü Türkiye'ye getirdi:
- Türkiye'de bugüne kadar 16 özel jet sattık.
Bunun üzerine Bombardier'in Türkiye Temsilcisi Kontinental Aviation'un patronu Yıldırım Türker'e döndüm:
- Bu uçakların toplam parasal değeri ne kadarı bulmuştur?
- Aslında yakın zamanda bir uçak daha teslim ettik. Yani toplam sayı 17'yi buldu.
- Kim aldı son jeti?
- Bora Jet'in sahibi Yalçın Ayaslı aldı.
Türker, Ayaslı'nın aldığı uçağın benzerini gösterip ekledi:
- Gördüğünüz Global Express'e 50 milyon dolar ödedi.
O an Türk Basketbol Milli Takımı'nın ABD'yle final maçına çıktığı geceyi, Sinan Erdem Kapalı Spor Salonu'nu anımsadım. Ben Ülker'in locasında maçı izliyordum. Hemen yanı başımızda Turkcell'in locası vardı. Turkcell CEO'su Süreyya Ciliv'le arada sohbet ederken, birden iki sıra alttaki bir izleyici dikkatini çekti, hemen seslendi, beni de tanıştırdı:
- Yalçın Ayaslı... ABD'de çok başarılı olmuş Türk işadamlarından biri.
Ayaslı, ABD'de 1 milyar dolarlık iş sahibi olmasının ardından Türkiye'de Borajet'i kurmuş, çapraz uçuşlara başlamıştı. Yani, Anadolu şehirleri arasında küçük uçaklarla sefer başlatmıştı.
Türker, özel jetin ilk siparişi sırasında Yalçın Ayaslı'yı yoklamış:
- Yalçın Bey, kendiniz özel kullanmak üzere bizden en son model jeti aldınız. Keike Borajet filosunu da bizim modellerden oluştursaydınız.
- Bundan sonra alamaz mı?
- Küçük filolarda uçakların hepsinin aynı üreticiden olması daha doğru bir karardır. Bakım ve pilotların eğitimi açısından daha pratik olur.
Ben yine başlangıçtaki sorumu anımsattım:
- Türk işadamları Bombardier'e 17 özel jet için toplam ne kadar ödemiş oldu?
- 1 milyar doları bulmuş olmalı.
Yıldırım Demir ve Bombardier yöneticileri için sadece iş jeti satmak yeterli değildi:
- Türk Hava Yoları (THY), iç hat uçuşları için bizden uçak alabilir...
Hazır yanımızda aynı zamanda THY'nin Yönetim Kurulu Üyesi de olan TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi varken sordum:
- THY'nin Bombardier'den uçak almak gibi bir planı olabilir mi?
- Bombardier'in uçakları dar gövdeli. Bize uymuyor...
Bombardier turu sonrasında, arşive girip, İstanbul'da

Otomotiv iç pazarda 750 binle rekor kıracak
28 Ekim'de açılıp, kasım ayının ilk haftasında açık kalan ve CNR'da gerçekleşen Autoshow Fuarı'nın ilk gününde standları gezerken Tofaş CEO'su Ali Pandır'a rastladım:
- Piyasa nasıl? Bu yılı rekorla bitireceğiniz kanısı çok yaygın...
- Yılı 750 bin adetlik satışla tamamlarız sanıyorum.
- O zaman rekor kırılacak değil mi?
- Hatırladığım kadarıyla son rekor rakamı 740 bindi.
- 2011 nasıl görünüyor?
- 2011'de de çok önemli bir aksilik olmazsa
2010'a benzer bir seyir izleriz.
- Tüketici kredilerinden kesilen kaynak kullanımını destekleme fonu yüzde 10'dan 15'e çıkarıldı. Yani tüketici kredilerinin maliyeti biraz yükseldi. Bu durum sizi olumsuz etkilemez mi?
- Çok fazla etkilemez.
- Neden?
- Çünkü, satışlarımızın yarısı peşin parayla gerçekleşiyor.
- Kriz sırasında ÖTV indirimi yapıldığında sanırım çoğunlukla peşin parayla satış yapmıştınız...
- Öyle olmuştu...
Otomotiv iç pazarı önümüzdeki dönemde 750 bin adedin altına inmezse, sektörde sıfırdan yatırımlara kapıyı açabilir...
Nitekim Nissan'ın bu tür sinyaller vermesi, Peugeot'un Türkiye'de yatırımı gündeminin bir kenarında tutması da bunu gösteriyor...

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner112

banner111

banner110

banner109

banner108

banner106