Tüm dünyada 325 milyar dolarlık bir ekonomik değer üreten küresel fuarcılık sektörü yaklaşık 3 milyon kişiye istihdam sağlıyor. Yılın ilk çeyreğinde 500’den fazla fuar ertelendi ya da iptal edildi. Asya-Pasifik bölgesindeki kayıp 9.6 milyar dolar olarak gerçekleşirken Avrupa’da bu miktar 6.6 milyar doları buldu.

Dünya Global Fuarcılık Endüstrisi Derneği’nin (UFI) 20 Mart tarihli raporuna göre; 2020’nin ikinci yarısında yapılamayan fuarlar nedeniyle en az 134 milyar euro tutarında iş anlaşması gerçekleştirilemeyecek. Fuarcılık endüstrisine bağlı olarak elde edilen 81.6 milyar euro’luk ekonomik verim elde edilemeyecek. Bölgesel olarak bakıldığında; Asya Pasifik’te 21.8 milyar Euro ekonomik kayıp ve Tam Süreli Eşdeğer (TŞE) 378 bin iş, Avrupa’da 28.8 milyar euro ekonomik kayıp ve TSE 257 bin iş, Kuzey Amerika’da 29.2 milyar Euro ve TSE 320 bin iş gerçekleşmeyecek.

Dünyada 1.200 adet fuar alanı var. Yılda 31.000 fuar gerçekleşiyor. Toplamda 34.8 milyon metrekare alanda 4.4 milyon katılımcı ile 260 milyonun üzerinde ziyaretçi buluşuyor. Dünya genelinde bu dönemde yapılamayan fuarlar nedeniyle sektörün kaybının seyahat, yeme-içme ve konaklama gibi yan sektörler de etkilendiğinde bu zararın yükseleceğini ortada.

Fuar endüstrisinin güçlü ülkesi Almanya’da yılda 160-180 arası uluslararası fuar gerçekleşiyor. Bunlara ortalama 180 bin katılımcı ve 10 milyon ziyaretçi katılıyor. Alman kaynaklarından yapılan açıklamalara göre Almanya’da fuar katılımcı ve ziyaretçilerinin harcamaları 28 milyar euro’dan fazla makroekonomik üretim etkisi yaratıyor. Fuarların organizasyonu sayesinde 230 binin üzerinde iş imkanı ortaya çıkıyor. Fuarlara bağlı olarak elde edilen yıllık vergi gelirleri de 4.5 milyar euro’yu buluyor.

TÜRKİYE’DE KAYIP 400 MİLYON EURO

Türkiye’de Ticaret Bakanlığı ilk planda 30 Nisan’a kadar fuar düzenlemelerini yasakladı, alınan son kararla fuarlar 1 Temmuz tarihine kadar ertelendi. İlk partide Türkiye’de de 25'i uluslararası olmak üzere 110 fuarın ertelendiğini 16 fuarın da iptal oldu. Türkiye, Almanya’nın iki katı, bazı yıllar daha fazla sayıda fuara ev sahipliği yapsa da, bu ülkenin 7’de 1’i oranında gelir elde ediyor. Buna göre Türkiye fuar endüstrisinin de 400 milyon euro civarında bir kayıpla karşı karşıya kalacağını tahmin edebiliriz.

Ticari fuarlar, dünya ticaretinin can damarı ve lokomotifidir. Salgın sona erdiğinde herkes fuarların değerini hatırlayacak. Fuarların öncülüğüne ve oluşturacağı sinerjiye duyulan ihtiyaç oldukça artacak. Dünya ekonomisinin tekrar canlanmasında, üreticiler ve alım gruplarını bir araya getiren, yeni ekonomik durumun değerlendirildiği düşünce platformları oluşturan, yeni iş yapış biçimleri ve ticari açılımların tartışıldığı ortamlar hazırlayan fuarların misyonu sanılandan çok daha büyük olacak.

İhracata yönelik çalışan ağırlıklı olarak KOBİ seviyesindeki şirketler uluslararası alıcılar ile belki de sadece fuarlarda bir araya gelmektedirler. Fuarların en önemli özelliklerinden olan yüz yüze görüşme imkanı, ürünleri görme ve temas etme olanağıdır ve en azından kısa bir zaman içerisinde bunun yerini alacak bir teknoloji yok.

DİJİTAL FUAR ARAYIŞI

Dijital bir dünyada klasik fuarcılığın var olma şansı ve geleceğine dair tartışmalar çok canlandı. Bazı şirketler testler yapmış ve dijital fuarlar organize etmeye çalışmıştır. Ancak testlerde, genel olarak dijital etkinliklerin kısa bir zaman içerisinde fuarların yerini almaları değil de fuarları tamamlayıcı etkinlikler olabileceği ortaya çıkmıştır.

TÜM PAYDAŞLAR ZARAR GÖRÜYOR

Fuarcılık kendisi de bir endüstri kolu olmuş ve etkinliğin yarattığı çarpan etkisi bir yana doğrudan doğruya organizasyonun kendi iş potansiyeli sayesinde büyük bir ekosistem oluşmuştur. Fuar iptal edildiğinde bir yıllık çalışma, tanıtım ve benzeri giderler heba olmakta, tüm paydaşlar zarar görmektedir.

SAĞLIK SEKTÖRÜNDEN SONRA LOJİSTİK

Bizim EKO Fuarcılık ile Alman fuarcılık devi Messe Münih (MMI) ortak olarak kurduğu EKO MMI Fuarcılık Ltd. Şti.’nin düzenlediği uluslararası logitrans Transport Lojistik Fuarı'mızın 13-15 Kasım 2020 tarihinde gerçekleşecek olması önemli bir avantaj. Özellikle korana ile mücadeleye sağlık sektörünün ardından en büyük katkıyı sağlayan lojistik sektörü oldu. Lojistikçiler çok büyük sorunlarla karşılaşmalarına karşın hizmet üretmeye devam ettiler. Hayatın sürdürülmesi adına ne denli önemli bir faaliyet kolu olduklarını göstermek isteyecek olan lojistikçiler bu fuarı bir fırsat olarak görecektir. Yasal kısıtlamaların kademeli olarak kalmasıyla da başarılı bir fuar gerçekleştireceğimize ve tam da bu sürece ilişkin yeniliklerin, lojistik hizmetlerdeki dijitalleşmenin sergilenmek isteneceğini düşünüyoruz.

UFI, Hong Kong’dan Danimarka’ya pek çok ülkede iflas noktasına gelen fuar organizatörlerinin ayakta kalması için hükümetlerle işbirlikleri yaptıklarını açıklıyor ve tüm devletleri pandemiden sonra işlerin yeniden açılması için olmazsa olmaz fuarları yapanları desteklemeye çağırıyor.

Çünkü fuarcılık endüstrisi her türlü krizin ardından tüm sektörlerin ve endüstrilerin bir araya gelerek toparlanması ve ekonomik iyileşmenin en hızlı şekilde elde edilmesi için ortam yaratır. Elbette fuarlarda da salgına ilişkin bir takım özel tedbirler alınacaktır. Salgın söz konusu olduğunda nasıl ki ‘önce sağlık sonra lojistik’ diyorsak, fuar söz konusu olduğunda da ‘önce sağlık, sonra logitrans’ diyoruz.

……………

AÇIKLAMA

Yurt içi ve yurtdışı fuar takvimi sayfalarımıza Kovid-19 salgını nedeniyle yaşanan iptal ve erteleme kararları nedeniyle bu sayımızda yer veremedik.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner112

banner111

banner110

banner109

banner108

banner106