Pandemi ile birlikte önce sınırlar kapandı. Ülkelerarası gidiş gelişler ve ticaret durma noktasına geldi. Türkiye ekonomisinin lokomotifi ihracatta karamsarlık rüzgarları esmeye başladı. Gelen bilgiler bu rüzgarı fırtınaya dönüştürecekti ki Türkiye İhracatçılar Meclisi Başkanı İsmail Gülle’den bir ses yükseldi:

- Gün umutsuzluk günü değil…

İsmail Gülle bunu söylemekle kalmadı. Başarılı hikayeleri yazmış üyeleri vardı onlarla tek tek temasa geçti. Kadroları ihracatı ezberlemişti, onları harekete geçirdi ve İhracat ailesine şu mesajı verdi:

- Ya yeni bir yol bulunacak ya da yeni bir yol yapılacak.

Ve bunun ardından ihracatta kendine gelme eğilimleri başladı. Yetmedi tam da bu noktada İsmail Gülle şu hedefi açıkladı:

- Dış ticaret fazlası veren Türkiye…

Bu hedefe ulaşmak için düğmeye basıldı. Önce gelen bilgiler derlendi. Öneriler alındı. Mesela EVSİD Başkanı Burak Önder daha önce yaptıkları çalışmayı sanala taşımayı önerdi. Tahsin Öztiryaki fuarların dijital alana taşınmasını için fikir verdi hatta çalışma başlattı. Kurum içinde Dr. S. Armağan Vurdu gibi tecrübeli isimler bütün bu projelerin hedefe ulaşması için altyapı çalışması yaptı.

Ve ihracat radarı projesi başlatıldı. Bu projede hedef ülkeler tespit edildi ve ülkelere ilişkin yeni dönemdeki bilgiler derlendi ve ihracatçıya sunuldu. Hangi ürünün hangi ülkede daha şanslı olduğu bilgileri derlendi.

Bütün bunlar yapılırken Ticaret Bakanlığı tam destek verdi. Özellikle ihracatı çok iyi bilen Dış Temsilcilikler ve Uluslararası Etkinlikler Genel Müdürü Mehmet Tan gibi isimler muhteşem bir performans gösterdiler. Mesela “Kolay Destek’’ diye bir site kuruldu. Burada 14 farklı desteğin daha kolay ve anlaşılır biçimde sunulmasını amaçlandı.

Çünkü bu destekler arasında ihracat yaparken müşteri bulmak, yurtdışında reklam vermek, fuarlara katılmak, müşteriler için uygun kredi bulmak gibi sayısız imkanlar yer alıyor.

Dedik ya yeni yol bulunacak, ya da yeni yol yapılacaktı. Türkiye İhracatçılar Meclisi, Ticaret Bakanlığı ve Dışişleri Bakanlığı ile işbirliği yaptı. Büyükelçileri ve ticaret müşavirleri ile ihracatçıyı online olarak bir araya getirdi. Özbekistan, Kenya, Nijerya, Hindistan, Pakistan ile Kolombiya - Meksika hakkında somut bilgiler aktarıldı. Bu konuda çalışmalar önümüzdeki dönemde de sürecek. En son yapılan Meksika - Kolombiya toplantısına 52 firma katıldı. Buluşmada Bogota Büyükelçisi Ece Öztürk çok somut bilgiler verdi. Meksika Büyükelçisi Tahsin Timur Söylemez’in “Meksika bir Kuzey Amerika ülkesi, dünyanın en büyük ekonomisiyle en büyük sınırlarından birine sahip. Ucuz kalifiye işgücüne sahip. Rahat iş yapma ortamı var. Dünyadaki bütün markalar ve bütün büyük markalar Meksika’da. Bu sebepten dolayı firmalarımızın önünü açmak için elçilik olarak elimizden gelen her şeyi yapıyoruz. Meksika pazarında kalabilmek için agresif olmak gerekiyor diğer markalarla mücadele etmek gerekiyor tüm dünya markaları orada olduğu için. Bu pazara girmek kolay değil fakat girdikten sonra kazanmak mümkün” sözleri ilgiyle dinlendi.

İhracatçılar bu bilgilendirme toplantılarının devam etmesini çok istiyor. İsmail Gülle’nin danışmanı Belma Ünal buluşmaların sürmesi için üç önemli bileşeni bir araya getirmeye çalışıyor.

Başka etkinlikler de gündemde… Kadın Girişimcilere Yönelik Şili, Peru, Kolombiya, Meksika Sanal Genel Ticaret Heyeti önümüzdeki günlerde gündeme gelecek. Kazakistan yönelik bir sanal ticaret heyeti tasarlanıyor. Bütün bu etkinlikler sanal olarak gerçekleştirilecek. Daha önce Güney Kore için hazırlanan pazar analiz raporu önümüzdeki günlerde Gana için hazırlanacak.

Yeni pazarlar açmak, mevcut pazarlarda ürün çeşitlendirmesi yapmak yeni yol bulmak ya da açmak noktasında atılan adımlar arasında… Bu arada firmaların bizzat İsmail Gülle ve arkadaşları tarafından bilgilendirme çalışmaları da bölgesel toplantılarla devam ediyor.

Ve İsmail Gülle’nin ihracatta kentler bilgisini vererek yeni bir yarışı başlatması da çok akılcı bulundu. Anadolu’da ihracat yarışı hem zevkli hem de verimli bir çalışma olarak değerlendiriliyor. İşte bu konudaki birkaç çarpıcı bilgi:

. Kastamonu’da ihracat ilk 6 ayda yüzde 300 arttı.

. Kars’ta ihracat Haziran ayında yüzde 799 artış gösterdi.

. Ocak ayında yüzde 155 artış yakalayan Tokat lider oldu.

. Yalova Mayıs ayında yüzde 981 artışla rekor kırdı.

Bütün bu çalışmalar ihracatta iyi gelişmelerin altyapısını oluşturuyor. Umutsuzluğa yer vermeyen çalışmalar iyi sonuçlar verdi. Hele yeni yol bulma arayışı ihracatın yeni dönemde umut haline gelmesini sağlayacak belki de…

Bunun ipuçları alındı. Pandemi sonrasındaki dönemde 77 ülkeye ihracat en yüksek seviyeye geldi. 16 sektör de en yüksek aylık ihracatını gerçekleştirdi. Yani her şeye rağmen ihracat ailesi yüreğimize su serpmeye devam ediyor. İyi düşünüp yola çıktılar iyi gelişmeler imza attılar. Önümüzdeki dönem yeni fırsatların kapımızı çalacağı günlere gebe… Mesela Çerkezköy Organize Sanayi Bölgesi ilk güvenilirlik belgesi alıp dünyaya ihracatını artırmaya hazırlanıyor. Yeni bir çok ara malı üreticisi Çin’den boşalacağı düşünülen alana sızma girişimi için çalışmalar yapıyor. Yeni dönemde umudumuz ihracat olacak gibi görünüyor.

Büyük tanıtım atağı başlıyor

İsmail Gülle’nin yeni dönemde dış ticaret fazlası veren Türkiye hedefine ulaşmak için bulduğu yeni yollardan biri de çok geniş bir tanıtım kampanyası yapmak… İçinde Mehmet Tan, Fatih Kemal Ebiçoğlu, Ali Saydam, Ali Murat Vural, Mustafa Kamar, Cihat Alagöz, Çağatay Özdemir, İlyas Edip Sevinç ve Ömer Şengüler gibi çok önemli isimlerin bulunduğu Türkiye Tanıtım Grubu’nu hareket geçiren İsmail Gülle hangi ülkede nasıl tanıtım yapalım bilgisini de büyükelçiler ve ticaret müşavirlerinden alıyor. Çok yakın bir tarihte ülkelere göre farklı mecralarda Türkiye ve ürünlerimizin tanıtım çalışması için düğmeye basılacak. Tanıtım çalışması “kaliteyi uygun fiyata alın” teması üzerine kurgulanacak. Bilindiği gibi Türk ürünleri kaliteli ama uygun fiyatlı olarak biliniyor.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner112

banner111

banner110

banner109

banner108

banner106