ÇAĞDAŞ ANLAMDA KALİTE

Toplam Kalite Yönetiminden söz etmeden önce, Çağdaş Anlamda Kalite’nin tanımını yapmak gerekir; Klasik anlamda kalite denildiğinde, ürün ya da hizmetin niteliği akla gelirdi ve genelde pahalı, lüks şeyler kaliteli olarak nitelendirilirdi. Oysa günümüzde kalite, çok boyutlu bir kavramdır. Sadece ürün-hizmet niteliğiyle de sınırlı değildir. Kalite iş hayatında  müşterinin tatminidir, verimliliktir, önlemdir, esnekliktir, etkili olmaktır, programlı olmaktır, yenilikçi olmaktır, hızlı olmaktır, sürekli gelişmektir. Ürün niteliklerinin çok iyi olduğu bir ticari işletmede bu saydığımız  boyutlardaki uygunsuzluklar, o kuruluşu çağdaş anlamda kaliteli olmaktan alıkoymaktadır. Öte yandan kalitenin yukarıda saydığımız boyutları sadece iş hayatı için değil aynı zamanda iş dışında da hayatın her aşaması için geçerlidir. Bu yazıda  kalite kavramı daha çok bu açıdan ele alınacak, sosyal yaşamın sürekli iyileştirilmesi ve geliştirilmesinde TKY düşüncesinin yararlarına değinilecektir.

TOPLAM KALİTE  YÖNETİMİ

Toplam Kalite Yönetimi’nin (TKY) temelleri 1950’li yıllarda Japonya’da Amerikalı bilim adamları tarafından atılmış ve geliştirilmiştir.  Dr. E.W. DEMING’in verdiği seminerler ve daha sonraki yıllarda Dr. JURAN’ın Kalite Kontrol seminerleri genelde mühendisler düzeyinde kalmışsa da 1960’lı yıllardan itibaren Kalite Çemberleri uygulamalarıyla, kalite çalışmalarının tüm çalışanlara yayılımı sağlanmıştır.  1969’da, Japonya’da  I. Ulusal Kalite Kontrol Konferansında, kalitenin şirket bazında, her birimin ve her çalışanın sorumluluğunda olduğu vurgulanmıştır.  

Japonya bu yıllardan itibaren TKY felsefesiyle çok önemli yolları kat ederek ‘Japon Mucizesi’ni gerçekleştirmiş, maliyet, ürün kalitesi, verimlilik ve hız konusunda Avrupalı ve Amerikalı rakiplerini geride bırakmıştır. Son yıllarda TKY bir yaşam biçimi olarak iş dışındaki hayatta da benimsenmeye başlanmış ve  hayatın her aşamasında kalite bir çok boyutuyla sorgulanır olmuştur.

Toplam Kalite Yönetimi (TKY) merkezinde müşteri olan bir düşünce tarzı ve bir anlayıştır.  Bu anlayış, kalitenin tüm boyutlarında müşteri memnuniyetini temel alır. Müşteri iş hayatında  mal veya hizmeti satın alan kişi, iş dışındaki hayatta  ise birbiriyle ilişkide olan herkestir. TKY düşüncesinde müşterinin yalnız bugünkü değil gelecekteki ihtiyaçlarını da en verimli ve en ekonomik olarak karşılamak temel amaçtır.  Bu da ticari olsun ya da olmasın tüm kurumlarda ancak süreçlerin sürekli iyileştirilmesi ve geliştirilmesiyle mümkündür.  

TKY düşüncesine göre kuruluşlarda sürekli iyileştirme ve geliştirmenin başarılı bir şekilde uygulanması ancak tüm tarafların katılımıyla yapılabilir.  Bu şekilde kurumların  tepe yöneticisinden temizlik işçisine kadar tüm çalışanlar, tüm taraflar, işlerin sürekli iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için çaba içinde olmalıdırlar. Örneğin bir okulda müdürden başalayarak, öğretmenler, öğrenciler, çalışan görevliler, veliler sürekli daha iyi bir eğitim, daha güzel bir okul, daha temiz bir çevre  ve gençlerimiz için daha güzel bir gelecek hazırlama yolunda topluca  çalışmalıdırlar. Bu konuda sadece okul yönetimi ya da öğretmenlerin çabası yetersiz kalabilir. 

Görüldüğü gibi TKY konusunda üç önemli faktör öne çıkmaktadır;

- Yapılan işin sürekli iyileştirilmesi ve geliştirilmesi,

- Bunu sağlamak  için tüm tarafların katılımı,

- Tüm tarafların memnuniyeti. (Müşteri memnuniyeti,Müşteri = Bir biriyle ilişkide olan herkes).

SOSYAL HAYATTA TKY

Yukarıda da değinildiği gibi Toplam Kalite Yönetimi,yaklaşımı ve içeriği bakımından  yaşamın her bölümüyle ilgili bir felsefedir. Toplam Kalite Yönetimi salt ticari kurumlarda değil, sivil toplum örgütlerinde, kamu kurum ve kuruluşlarında hatta evlerde ve kişisel hayatta bile uygulanabilecek bir düşünce tarzıdır. Nitekim son zamanlarda ticari kuruluşların yanında Milli Eğitim Bakanlığı, Cumhurbaşkanlığı Muhafız Alayı, birçok emniyet teşkilatı ve belediyelerde Toplam Kalite Yönetimi uygulamalarının güzel örneklerini gözlemlemekteyiz.

Yukarıda çağdaş anlamda kalite kavramının sadece ürün ya da hizmet özellikleriyle ilgili olmadığını verimlilik, önlem, esneklik, etkin olmak, programlı olmak, yenilikçi olmak, hızlı olmak, sürekli gelişmek gibi boyutları olduğunu belirtmiştik. Bütün bu boyutların hepsi yine yukarıda sıraladığımız gibi devlet kuruluşlarından, aileye ve tek tek kişilere kadar toplumun her kesimi için gerekli olan unsurları içermektedir. Sözünü ettiğimiz boyutlarının dışında TKY’nin en temel unsurlarından birisi de müşteri olduğuna göre sosyal açıdan da müşteriyi tanımlamak gerekir.  Klasik anlamda müşteri “para veya başka maddi unsurlar karşılığında mal veya hizmet satın alandır” diye tanımlanmaktadır. Sosyal açıdan ise müşteri bu tanımdan biraz daha geniş çerçevede düşünülmelidir. Daha önce de belirtildiği gibi birbiriyle ilişki içinde olan herkes, her şey birbirilerinin müşterisi olarak kabul edilebilirler.  

Örneğin işyerlerinde aşağıda saydıklarımız karşılıklı olarak birbirinin müşterisidirler.



Yine özel hayatta aşağıda saydıklarımız karşılıklı olarak birbirlerinin müşterisidirler.  Ve herkes müşterisini mutlu etmeye çalışır.



Toplam Kalite Yönetimi günümüzde ticari ve kamu kuruluşlarının, sivil toplum örgütlerinin, hatta kurum olarak ailelerin ve kişilerin de kendilerini geleceğe hazırlayabilmeleri için kullanabilecekleri en önemli araçlardan birisi olabilir. TKY felsefesine sahip kurumlar ve insanlar yaşamlarının  odak noktasına kalite kavramını koyarlar ve  her kararlarında, her icraatlarında, her türlü ilişkilerinde verimliliği, tehditleri ve fırsatları gözeterek tedbirli olmayı, esnek olmayı, etkin olmayı, programlı olmayı, yenilikçi olmayı, hızlı olmayı ön planda tutarlar. Çünkü bu insanlar için ‘Toplam Kalite Yönetimi bir yaşam tarzı’dır.

TKY felsefesi bir yaşam tarzı olarak yaygın olduğunda toplumda birbiriyle ilişki içinde olan işçiler işverenlerini, işverenler işçilerini, anne - babalar çocuklarını, çocuklar anne - babalarını, öğretmen öğrencisini, öğrenci öğretmenini, okul yönetimi veliyi, veli okul yönetimini, kadın kocasını, kocası karısını müşteri olarak görür ve birbirlerinin ihtiyaç ve beklentilerini en uygun şekilde karşılamaya çalışarak herkes “müşterisini” mutlu etmeye çalışır. 

Bu tablo şüphesiz bütün toplumların gereksinim duyduğu ortamı sergilemektedir. Görüldüğü gibi kalitenin çağdaş anlamda tanımından hareketle yaşamın her boyutunda kalite sorgulandığında TKY felsefesinin toplumsal boyutta da birçok uygulama alanı olduğu ve önemi ortaya çıkmaktadır.
 
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner112

banner111

banner110

banner109

banner108

banner106