Kategoriler

GLOBAL SANAYİCİ

Bilimsel ihracatın temelinde pazar araştırma raporları var

Malogra Danışmanlık Yönetim Kurulu Başkanı Bikem İnce İnanç, “ihracata konu ürünün özelinde gerçekleştirilen pazar araştırması raporları ile erişilen firmalarla iletişime geçerek daha bilimsel yollardan hali hazırda bu ürün gamını zaten talep eden ve alan müşteri adaylarına ulaşarak ihracat yolu izlemeye ise biz bilimsel ihracat diyoruz.” dedi.

GİRAY DUDA

İhracat her üretici şirket ve sonuçta ülkelerin birinci sorunu. Doğru pazarları bulup etkili, verimli ihracat yapabilmenin yollarını yönetim danışmanı Bikem İnce İnanç ile konuştuk.

- Sayın Bikem İnce İnanç önce kısaca Malogra Danışmanlık’ı tanıtır mısınız?

- Malogra Danışmanlık yaklaşık 7 sene önce işletmelerin finansal yönetim alanındaki sorunlarına farklı yaklaşımlarla çözüm sunmak adına kuruldu.

Kısaca Malogra için bir finansal yönetim danışmanlık firması diyebiliriz.

Firmaların karlılıklarını artırabilmeleri için finansa dokunan farklı alanlarda işletmelere hizmet sunuyoruz. Temelde 7 hizmetimiz var.

Bunları başlıklar halinde şöyle özetleyebilirim: 1- Hizmetlerimizden ilki finansal yönetim danışmanlığı. 2- Teşvik ve Hibe Danışmanlığı. 3 - İhracat Danışmanlığı. 4- Yurt İçi Satış Geliştirme Çözümleri. 5- Kurumsallaşma ve İç Denetim. 6- İzin ve Belgelendirme Hizmetleri. 7- Eğitim Danışmanlığı.

GELENEKSEL İHRACATTAN FARKLI

- Sizin kullandığınız bir ekonomik deyim var, Bilimsel İhracat diye. Zaten ihracat gibi zor bir uğraş bilimsellik taşımıyor mu? Bilimsel ihracat ne demek, bize anlatır mısınız?

- İhracat her yönü ile sizin de belirttiğiniz gibi zor bir süreç. Ancak her zaman bilimsel olmuyor maalesef. Bilimsel ihracat ve geleneksel ihracat, aynı hedefe yönelik işlemler olsalar da, farklı teknikler, stratejiler gerektirebilir. Hemen herkes ihracat yapmak istemekte ancak körlemesine bir mantıkla, geleneksel metodlarla rakiplerinin izlediği yolu ve pazarı takip ederek, deneme yanılma yolu ile ihracat yapmak ya da ihracatlarını geliştirmeye çalışmak genellikle hüsranla sonuçlanabiliyor. Biz bu yöntemlerle yapılan ihracata geleneksel ihracat diyoruz.

Oysa ki günümüzde bilgi evrensel. Bu sebeple ihracata konu ürünün özelinde gerçekleştirilen pazar araştırması raporları ile söz konusu ürünü en çok ithal eden ülkelere, bu ülkelerdeki ithalat taleplerinin sayısal verilerine, ortalama birim başı piyasadaki dolar fiyatlamasına, hedef ülkelerde alım yapan ithalatçıların firma listesine, bu firmaların iletişim bilgilerine, yetkili kişilerine erişmek mümkün. Bu raporlamalar neticesinde erişilen firmalarla iletişime geçerek daha bilimsel yollardan hali hazırda bu ürün gamını zaten talep eden ve alan müşteri adaylarına ulaşarak ihracat yolu izlemeye ise biz bilimsel ihracat diyoruz.

FARKLAR NELER?

- Bilimsel ihracat ile klasik ihracat arasındaki fark nedir? İhracatçılara ne gibi artılar getirir?

İkisinin arasındaki temel farklılıkları şu başlıklar halinde sıralayabiliriz:

- Teknoloji Kullanımı: Bilimsel ihracatta, teknoloji ihracatın olmazsa olmaz bir parçasıdır. Dijital pazarlama, e-ticaret platformları, veri analizi ve lojistikteki gelişmeler gibi teknolojik araçlar, bilimsel ihracatçıların daha etkili ve verimli bir şekilde küresel pazarlara erişmelerine yardımcı olur.

Geleneksel ihracat, daha çok elden satış ve geleneksel pazar yöntemlerine dayanır. İnternetin yaygın olmadığı dönemlerde daha fazla kullanılan bir yöntemdir. Teknoloji tabanlı bir Pazar araştırması gerektirmediği için büyük kaynak kullanımına karşılık daha az sonuç alınmaktadır.

Pazar Araştırması ve Sınıflandırma: Bilimsel ihracat, hedef pazarları daha iyi anlamak için pazar araştırmalarına ve müşteri sınıflandırmasına büyük önem verirler. Veri analizi ve dijital pazarlama araçları, bu konuda büyük bir rol oynar. Zaten alım yapan firma bilgilerine ulaşımı sağladığı için sonuç almak daha az kaynakla daha yüksek oranda mümkün olmaktadır.

Geleneksel ihracat, genellikle daha genel bir yaklaşım benimser ve hedef pazarlar hakkında daha sınırlı bilgilere dayanır.

Müşteri İletişimi: Bilimsel ihracat, Dijital iletişim araçları, ihracatçılara müşteriyle daha sık ve anında iletişim kurma fırsatı sağlar. Sosyal medya, canlı sohbet, e-posta pazarlama gibi araçlar kullanır. Geleneksel ihracat daha çok yüz yüze veya telefonla iletişim sağlanır.

Özetle geleneksel ihracat kıt kaynakları kontrolsüzce harcayarak deneme yanılma yolu iken, bilimsel ihracat daha doğru ve stratejik kaynak kullanımları ile daha hızlı ve doğru sonuçlar veren bir yöntemdir.

YAPAY ZEKA UYGULAMASI HENÜZ YOK

- İhracatçının doğru pazarlara hızlı yayılmasını sağlayacak yapay zeka uygulamaları var mı?

- Yapay zeka günümüzün en güncel konusu gerçekten. Pek çok konuda hızlıca çözüm geliştirebiliyoruz artık bunlarla ancak doğru pazarlara erişimle ilgili henüz bir uygulama yok.

Dilerim ilerleyen dönemde bunun örneklerini de görüyor oluruz.

BİRLEŞİK ARAP EMİRLİKLERİ, RUSYA VE ABD

- Şu anda ihracat koşulları açısından dünya pazarlarının durumunu nasıl buluyorsunuz? Hangi pazarlar, uygun ve elverişli? Dünyadaki yeni, alternatif pazarlar nereleridir? Sizin ihracatçılara tavsiyeleriniz nelerdir?

- Aslında bu soruya genel bir yanıt vermek çok zor. Çünkü buradaki temel parametre genel bir pazar hedeflemesinden ziyade ürüne bağlı olarak ithalat, ihracat verilerinden ve pazarın genel durumu olmalı. Yani örneğin siz kadın dış giyim- tekstil sektöründe yer alıyorsanız buradaki ürünler bizi başka bir hedef pazara götürebilir, ısıtma-soğutma cihazları sektöründe yer alıyorsanız bu ürünler bambaşka bir hedef pazarı işaret edebilir.

Endikatif, firmaya ve ürüne özel bir pazar araştırması göstergeleri her zaman çok doğru sonuç verecektir.

Ancak yine de global olarak bir şey söylemek gerekirse Birleşik Arap Emirlikleri, uygulanan ambargolar nedeni ile Rusya, pazar büyüklüğü nedeni ile Amerika Birleşik Devletleri odak noktasına alınabilir.

BİRİNCİ SORUN KURUN BASKILANMASI

- Türkiye ihracatının şu anda olduğu yerden hızla ilerlemesi, sıçrama yapabilmesi için nelere ihtiyacı var?

- İhracatçıların en temel sorunu kur problemi şu anda. Kurun olması gereken yerde olmaması ve baskılanması, reel değerden geride kalması, enflasyonun ülkemizde şiddetli şekilde hissedilmesi gibi nedenlerle ihracatçıların imalat maliyeti ve satış fiyatı arasındaki makas gittikçe daralıyor. Bu da ihracatı daha az cazip ya da zor kılıyor. Aynı zamanda ihracata yönelik verilen desteklerden bazılarının rakamsal anlamda güncellenmemesi de ihtiyaçlara finansman sağlama noktasında geride kalıyor.

MİLYONLARCA LİRALIK ÜST LİMİTLİ DESTEKLER

- Ticaret Bakanlığı, KOSGEB gibi kuruluşların, ihracatçıya yardımcı olacak ne gibi teşvik ve hibeleri var?

- Devletin farklı farklı pek çok kurumunun çok sayıda farklı şartlara tabi destek paketleri var. Yıl içerisinde açılan kapanan destek sayısı belki 500’ü buluyor. Bu nedenle bu alanda sıkı takip, uygun mevzuata, istenen şekilde başvuru yapmak çok önemli.

Bu konudaki bilgi kirliliklerinden ve ön yargılardan da sıyrılmak çok önemli tabi. Maalesef desteklerle ilgili sıklıkla doğru zannedilen yanlış bilgilerle karşılaşıyoruz.

Alınabilecek bazı destekleri özetlemek gerekirse, tasarımcılar için tasarım desteği yaklaşık 14 milyon TL üst limitli, tarım faaliyetleri faaliyet alanına göre değişen tutarlarda 3 milyon Euro üst limitli, ihracat destekleri kapsamında reklam tanıtım yıllık yaklaşık 11 milyon TL üst limitli, iş seyahatleri giderleri seyahat başına yaklaşık 300 bin TL üst limitli, yurtdışı birim kira için yıllık 5,5 milyon TL üst limitli destekler mevcut. Bunların yanı sıra test analiz, belgelendirme, yurt dışı marka tescil, yurtiçi ya da yurtdışı fuar giderleri gibi giderleriniz için de destek almanız mümkün. Kosgeb’in de yine ihracatçılar için 300.000TL’lik bir destek paketi bulunmakta.

TEŞVİK VE HİBE SİSTEMİ KARIŞIK

- Girişimciler, ihracatçılar pek çok kalemde açıklanan teşvik ve hibeler hakkında yeterince bilgi sahibi mi ve yeterince yararlanıyorlar mı?

- Aslında bir önceki sorunuzda da belirttiğim gibi bu alanda inanılmaz bir bilgi kirliliği mevcut.

Girişimcilerin pek çoğu olumsuz şehir efsanelerine inanmış ya da eski negatif tecrübelere odaklanmış durumda. Ancak işin aslı öyle değil.

Sadece bu alanda detaylı bir araştırmak, güncel mevzuatları takip etmek, kurumun beklentilerini bilmek önemli. Benim gördüğüm kadarı ile bu alan hem tam olarak bilinmiyor hem de pek çok işletme bu desteklerden yararlanmıyor.

Kesinlikle buna bir finansman kaynağı, giderleri minimize edecek bir enstrüman gibi bakıp profesyonel şekilde bu alanda aksiyon almalarını öneririm.

Eğer bu konuyla ilgili dışarıdan destek alacaklarsa destek alacakları yerin bu alandaki tecrübelerinden emin olmadan yola çıkmamaları gerektiğini de hatırlatmak isterim.

Çünkü bu alanla ilgili bir sınır, sertifikasyon ya da aranan özel bir nitelik olmadığından, yeni bir iş alanı arayan herkes ben teşvik danışmanıyım diyebiliyor. Her zaman kötü niyet olmasa da istemsizce bu durumda işletmeler yanlış ya da eksik yönlendirilebiliyor.

DİJİTALLEŞME DESTEK PAKETLERİ

- Birkaç yıldan bu yana konuştuğumuz dijitalleşme ve sürdürülebilirlik çalışmaları için şirketlerin yolunu açacak ne gibi finansman seçenekleri var?

- Teşvik ve hibeler en öncelikli seçenek olabilir işletmeler için. Dönem dönem dijitalleşme özelinde de destek paketleri açıklanıyor. Buna ek olarak Eximbank kredileri yine ihracatçılar için önemli fırsatlar sunuyor. Ayrıca bankacılık tarafını da doğru şekilde planlamak ve sürdürmek önem arz ediyor.

Yorumlar

Daha Fazla Haber
GEZİ
156 Kez Görüntülendi.
Avrupa Birliği’nin ‘Eşbaşkenti’: STRAZBURG
SEKTÖR
100 Kez Görüntülendi.
“Herkes 2 sene yerli ayakkabı giysin”
FUTBOL EKONOMİSİ
60 Kez Görüntülendi.
Bonservislerdeki astronomik yükseliş işimize yarayabilir
GÜNCEL HABER
63 Kez Görüntülendi.
Aktivist ruhlu Z Kuşağı boykotu sahiplendi
SÖYLEŞİ
452 Kez Görüntülendi.
Metaverse ile fabrikanızı bir gözlüğe sığdırabiliyorsunuz
SÖYLEŞİ
39 Kez Görüntülendi.
Bilimsel ihracatın temelinde pazar araştırma raporları var
SÖYLEŞİ
74 Kez Görüntülendi.
“Artık yeryüzünü ısıtmak değil soğutmak için enerji harcanacak”
SÖYLEŞİ
81 Kez Görüntülendi.
Doç. Dr. Ata Özkaya: Yüksek borçlanma ve vergiler bizi bekliyor
SÖYLEŞİ
195 Kez Görüntülendi.
Hasan Özçelik: Sürdürülebilirlik Raporlaması yapmayı ihmal etmeyin
İÇİMİZDEN BİRİ
44 Kez Görüntülendi.
“İkiz dönüşüm için kararlı adımlar atıyoruz”