Türkiye Mobilya Sanayicileri Derneği (MOSDER) Yönetim Kurulu Başkanı İsmail Doğan, ihracatta markalaşmaya çok önem verdiklerini belirterek, “Türkiye mobilya sektöründe yatırımlar markalaşma yönünde olmalı. MOSDER çatısı altında bulunan Türk markalı mobilya üreticilerinin yatırımları 2016 yılında da artarak devam edecek. Dünyada ‘Türk Mobilyası’ imajı yaratmayı hedefliyoruz” dedi.
MOSDER olarak mobilya sektörünün öncü 57 markasını tek çatıda topladıklarını ifade eden Doğan, sektörün yüzde 75’ini temsil ettiklerini söyledi. MOSDER Yönetim Kurulu Başkanı Doğan, Global Sanayici’nin sorularını yanıtladı.
HEDEFİMİZ ‘TÜRK MOBİLYASI’ VİZYONUNU OLUŞTURMAK
- Mobilya sanayiciliği, Türkiye’nin neredeyse her yanında faaliyet gösteren güçlü bir sektör ve siz de bu sektörü temsil eden büyük bir derneksiniz. MOSDER’i bize tanıtır mısınız?
- Türkiye Mobilya Sanayicileri Derneği (MOSDER) yurtiçinde, mobilya perakendecisini ve tüketicisini bilinçlendirmek, sektörün markalı mobilya arzına yönlendirmek amacıyla 2003 yılında kuruldu. Kurulduğu günden bu yana yurtdışında, dünya standartlarına uygun, yeterli kalitede, farklı ve özgün tasarımları ile aynı zamanda rekabetçi fiyatları olan bir "Türk Mobilyası" vizyonu oluşturmak hedefiyle ilerliyor. Mobilya sanayisinin gelişmesi için; mobilya üreticileri, yan sanayicisi, ithalatçısı ve perakendecileri ile gerekli olan işbirliğini sağlamak, sektör ihtiyaçlarını, çözümlerini kamu yönetimi ile paylaşarak, sağlıklı kararlar alınmasını ve uygulanmasını sağlamak da MOSDER’in önemli kuruluş misyonları arasında yer alıyor. MOSDER olarak öncelikli hedefimiz, mobilya sektöründeki öncü görevini sektörün tüm katmanlarına yayarak faaliyet gösteren meslektaşlarını kurumsal bir şemsiye altında toplamaktı. MOSDER olarak; mobilya sektörünün öncü 57 markasını tek çatıda toplayarak, sektörün yüzde 75’ini aşkın kesimini temsil etmekteyiz.
İSMOB’A ÇOK ÖNEM VERİYORUZ
Her yıl olduğu gibi bu yıl da önem verdiğimiz ilk konu İSMOB (İstanbul Mobilya Fuarı). İSMOB Türkiye’nin en büyük, dünyanın 3. büyük mobilya fuarı olarak sektöre yeni yılın ilk çeyreğinde önemli bir canlılık getiriyor. Bu yıl yeni adresi TÜYAP’ta 12’cisini düzenlediğimiz İSMOB, dünyanın birçok mobilya üreticisinin katıldığı bir fuar olarak, Türk mobilya üreticisini de yakından ilgilendiriyor. Uluslararası fuarlar da sektörün önemli gündem maddesi olacaktır, keza birçok Türk mobilya firması ve bizler bu fuarlara katılım gösteriyoruz.
10 YILDIR DENGELİ BÜYÜYORUZ
- Mobilya sektörünü, şirket sayısı, toplam üretim miktarı, istihdam edilen işçi sayısı, ihracat miktarı gibi rakamlarla bize anlatır mısınız?
- Türkiye’yi 2023 yılında dünyadaki en büyük ilk 5 ihracatçı ülke arasında görmeyi planlıyoruz. Mobilya sektörü son 10 yıldır dengeli büyümesini sürdürüyor. Rakamlara baktığımızda, komşu ülkelerdeki krizler ve iç karışıklıklar bizim ihracattaki başarımıza engel olmadı. Bu da Türk mobilya sektörünün her yıl beklentileri aşan bir büyüme kaydettiğinin göstergesi. Yılın ilk yarısı için 1.100 milyar dolarlık ihracat gerçekleşti. 2015 yılını da 2.6 milyar dolarlık ihracat ile kapatmayı hedefliyoruz.
EN ÇOK İHRACAT IRAK’A
Türkiye en çok ihracatı çevre ülkeler ve Avrupa ülkeleri ile gerçekleştirdi. 2015’in ilk yarısında Türkiye’nin en çok ihracat yaptığı ülkeler ve yüzdeleri sırasıyla şöyle;
1.) Irak : % 21.9
2.) Libya : % 8.7
3.) Azerbaycan : % 8.3
4.) Almanya : % 5.4
5.) Suudi Arabistan : % 5.2
6.) Türkmenistan : % 4.6
7.) Fransa : % 4.1
8.) İngiltere : % 2.7
9.) Rusya : % 2.5
10.) ABD : % 2.1
450 BİN KİŞİLİK İSTİHDAM SAĞLIYORUZ
Türkiye Mobilya sektörü olarak, 250 bin direkt, yan sanayi ile birlikte de yaklaşık 450 bin kişiye istihdam sağlamaktayız ve istihdam dostu olan sektörümüzün, üretiminin gerçekleştiği yaklaşık 61 ilde işsizlik görülmemekte hatta yeterli ve donanımlı işçi bulmakta zorlanılmaktadır.
DÜNYADA 12’NCİ SIRADAYIZ
- Mobilya sektörünün dünyadaki büyüklüğü ve Türkiye’nin bu pazardaki yeri nedir?
- Dünyaca referans kabul edilen Centre For Industrial Studies (CSIL) raporlarında; Türkiye mobilya sektörü 2014 yılı ihracat rakamlarına göre dünyada en çok mobilya ihraç eden ülkeler sıralamasında bir önceki yıla göre 3 sıra birden yükselerek 12. oldu. Türkiye mobilya sektörü Avrupa’da Almanya, Asya’da Çin, Afrika‘da Libya ve Kuzey Irak pazarında etkin konumda. Ortadoğu’da düşmesini umut ettiğimiz tansiyonla birlikte bu coğrafya da daha aktif rol oynayacağız.
MARKALAŞMAYI GÜÇLENDİRMELİYİZ
Türkiye mobilya sektöründe yatırımlar markalaşma yönünde olmalı. MOSDER çatısı altında bulunan Türk markalı mobilya üreticilerinin yatırımları 2016 yılında da artarak devam edecek. Bu yatırımlar Türkiye mobilya sektörünün resmini görmek için büyük bir veri teşkil ediyor. Gerek yurt içinde gerekse yurt dışında katılım gösterdiğimiz organizasyonlar ve öncüsü olduğumuz projeler 2016 yılında da MOSDER çatısı altında bulunan markaları, dolayısıyla da Türkiye mobilya sektörünü bir adım daha ileri taşıyacak.
ORTALAMA MOBİLYA YENİLEME SÜRESİ 9 YIL
- Mobilya tüketicilerinin profili, marka bilinirliği, tutum, davranış ve satın alma alışkanlıklarının belirlenmesini amaçlayan araştırmanız çok önemli bir çalışma. Özet sonuçlar hakkında kısa bilgiler verir misiniz? Bu araştırma sonuçları üyeleriniz tarafından nasıl karşılandı? Sonuçlarda, önceden beklemediğiniz tahmin edilmeyen yeni unsurlar var mıydı?
- Tüketicilerin ortalama mobilya yenileme süresi 2013 yılında olduğu gibi bu yıl da 9 yıl oldu. Araştırma özellikle Karadeniz bölgesinde tüketicilerin daha sık mobilya yenilediğine ve mobilya değiştirmedeki ana sebebin; halen ‘mobilyanın eskimesi ve yıpranması’ olduğuna dikkat çekiyor. Tüm bu bilgilerin yanı sıra, mobilyada yeni tasarımların çıkması, aynı mobilyayı kullanmaktan sıkılma, ev değiştirme ve evlilik nedenleriyle de mobilya yenileme nedenleri bir önceki yıllara göre değişim gösteren konular arasında.
Raporumuzda online taraftaki hızlı artış dikkatimizi çekti. Markalı mobilya tercih eden yaklaşık 2 kişiden 1’i interneti sık sık kullandığını belirtmiş ve interneti kullanma oranı 2013 yılına göre ciddi anlamda yükselmiştir. Yüzde 67’den yüzde 81’e çıkmıştır.
İSMOB-2016’DA 750 MİLYON DOLARLIK İHRACAT HEDEFLİYORUZ
- 30 Temmuz’da yaptığınız basın lansmanı ile sektörün ilk altı ayı hakkında bilgiler sundunuz. 2015 yılı biterken yeni veriler neler gösteriyor? Yılı nasıl kapatmayı bekliyorsunuz?
- 2015 yılı mobilya sektörü açısından verimli bir yıl oldu. Mobilya sektörünün Türkiye ekonomisine olan katkısının 2016 yılında da artacağını düşünüyoruz. Öyle ki Türkiye’de ihracat rakamları yüksek, ithalat rakamları düşük lokomotif sektörlerden biri olan mobilya sektörü, her geçen gün büyüyor ve bunu kendi iç dinamikleriyle başarıyor. 2016 hedeflerimiz arasında, gündemimizde bulunan ve bu yıl yeni adresi TÜYAP’ta 12.’sini düzenleyeceğimiz İSMOB’2016 fuarında 750 milyon dolarlık ihracat hedefini tutturmak var. Hemen hemen her fuarımızda da hedefimize ulaştık. 2016 ihracat hedefinin yüzde 25’i de yine fuarda gerçekleşiyor.
CARİ AÇIĞIMIZ YOK
Türkiye mobilya sektörü gerek yut içi gerekse yurt dışı olarak ivmesini her geçen gün artırıyor. Son 10 yılda ihracat rakamlarımız 7 kat artış gösterdi. 2010 yılında 1 milyar 363 milyon dolar olan ihracat rakamı 2014 yılında 2 milyar 361 milyon dolara 2015 yılının ilk yarısında da 1.1 milyar dolara ulaştı. Bu artışın devam edeceğini düşünüyoruz. Türkiye mobilya sektörünün olumlu birçok yönü bulunuyor bunlardan kısaca bahsedecek olursak; cari açık vermeyen, ihracat rakamları ithalat rakamlarının yaklaşık 3 katı olan, 61 şehirde mobilya üretimi bulunan ve istihdam dostu olan ender sektörlerden biri.
TÜKETİCİL MOBİLYA ALIRKEN 12 TAKSİTİ TERCİH EDİYOR
- Kredi kartlarındaki taksit sayısı mobilya sektörünün satışlarında belirgin değişikliklere neden oluyor mu?
- MOSDER olarak, Türkiye çapında yaptırdığımız mobilya tüketicileri satın alma ve tutum analizleri çalışmasında taksit sayısının etkili olduğunu gördük. TÜİK (Türkiye İstatistik Kurumu) tarafından referans kabul edilen 16 şehirde gerçekleştirdiği kapsamlı çalışma sonucunda mobilya tüketicilerinin yüzde 57’sinin mobilya alırken en az 12 taksiti tercih ettiğini belirledik. Bu araştırmadan hareketle taksit sayısının satışa etki ettiğini söylememiz mümkün.
GENÇ ODASI KULLANIMI ARTTI
- Türkiye’deki yaygın konut üretimi ve kentsel dönüşüm seferberliği de mobilya sektörünü olumlu etkiliyor. Bu trendin geleceği hakkında neler söylersiniz?
- Konutların artması ve kentsel dönüşüm sizin de bahsettiğiniz gibi mobilya sektörünü de doğrudan ilgilendiriyor. Buradaki büyüme ve gelişmeye paralel olarak markalı mobilya satışlarında da bir artış söz konusu. Hatta öyle ki, günümüzün değişen şartlarında oturma grupları ve genç odalarına çok daha fazla ilgi gösterildiği; 2013 yılında yüzde 27 olan genç odası kullanan kişi sayısının 2015’de yüzde 32’ye yükseldiği önemli veriler arasında yer alıyor.
YARIŞMAMIZLA GENÇLERİ TASARIMA ÖZENDİRİYORUZ
- MOSDER’in her yıl düzenlendiği Ulusal Ev Mobilyaları alanındaki Tasarım Yarışması ile de Türkiye’nin genç yeteneklerini arıyorsunuz. Bu yarışmaya beklediğiniz düzeyde ilgi var mı? Hedeflerinize ulaşabildiniz mi?
- MOSDER’in tasarım vizyonuyla her yıl düzenli olarak gerçekleştirdiği ‘Ulusal Ev Mobilyaları Tasarım Yarışması, katılımcılarını da her yıl artırarak yoluna devam ediyor. Bu yıl 11.sini gerçekleştirdiğimiz tasarım yarışmamızda Jüri değerlendirmesi sonucu yarışmaya katılan 255 projeden 18’i finale kalmaya hak kazanırken, toplam 54 proje başvuruyla en çok başvurunun geldiği Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi de ayrıca 10 bin TL ile ödüllendirildi.
2005 yılından günümüze her yıl düzenli olarak gerçekleştirilen Ulusal Ev Mobilyaları Tasarım Yarışması ile gençlerin tasarıma duydukları ilgiyi perçinlemelerine katkı sağlamak, genç yeteneklerin tasarım alanında gelişmesine destek olmak ve sektöre tasarımcı kazandırmayı amaçlanıyor. Her yıl MOSDER’in duyurularını takip eden genç yetenekler, yarışmaya hak kazanmak için olanca güçleriyle yarışıyor. Mobilya vitrinlerine giden yolculukta ödülle buluşan tasarımını aynı zamanda tescilleyen gençlerin, ileriki çalışma hayatlarında bu yarışmanın büyük rol oynadığı ise sektörde bilinen bir gerçek.