Öne Çıkanlar ÇOSB Dijital Dönüşüm Merkezi Technocast Prof. Dr. Erhan Aslanoğlu Türkonfed Kişisel verilerin korunması kanunu

Dijitalleşmeyi başaramayan şirketin geleceği yok

GİRAY DUDA

Turkcell, Türkiye’nin dünya çapında bilinen en iyi markalarından birisi. Dijital ürünler üretimi ve yine yüksek teknolojili dijital ürünler ihracatı, Turkcell’i Türkiye’nin büyük şirketleri arasında farklı bir yere koyuyor. Turkcell Genel Müdürü Kaan Terzioğlu’na son dönemdeki büyük sıçramanın ipuçlarını sorduk.

- Sayın Kaan Terzioğlu, Turkcell, Türkiye’nin en çok müşterisi olan iletişim operatörü. Liderliği en baştan bu yana kimseye bırakmıyor. Muhtemelen bunun birinci nedeni müşteri memnuniyetidir. Müşteri memnuniyeti oranlarını gösteren verileri bizimle paylaşır mısınız?

- Türkiye’den yola çıkarak, geliştirdiğimiz teknolojiler ve başlattığımız dijital dönüşümle bugün dünyanın ilk dijital operatörü durumundayız. Artık müşterilerimizin sadece 32 dakikalık arama-aranma sürelerinde değil 1440 dakika süren gün boyunca yanlarında olmak için çalışıyoruz. Bu durum elbette müşteri ilişkilerimize de yansıyor. Müşterilerimiz artık hem temel operatör yeteneklerimiz hem de dijital servislerimiz için bizimle iletişime geçiyorlar. Dijital servislerimizin indirilme sayılarının 90 milyonu geçmesi hem GooglePlay hem de AppStore’da en popüler ikinci uygulama yayıncısı olmamız, 2017 yılını dünyanın en hızlı büyüyen operatör olarak kapatmamız müşterilerimizin teveccühünü, bizim hizmetlerimizden memnun olduklarını gösteriyor.

ŞU ANDA PRE-5G KULLANIYORUZ

- Kurumsal hizmetleriniz içinde, işyerlerinin iletişimi ve üretim artışına fayda sağlaması açısından ne tür hizmet unsurlarınız var?

- Bugüne kadar farklı sektörleri dönüştüren bir araç olarak karşımıza çıkan teknoloji, Endüstri 4.0 ile birlikte sektörleri dönüştüren bir araç değil artık değişimin merkezinde yer alan her sektörün ayrılmaz parçası olarak karşımıza çıkıyor. Endüstri 4.0 çağında dijitalleşmeyi başaramamış şirketlerin başarılı olma şansı yok. Artık günün 1440 dakikasında dijital dünyaya bağlı durumdayız. İşte 5G, bu dönüşümün altyapısı ve ana bileşeni olarak Endüstri 4.0’ın en önemli bacağını oluşturuyor.

Endüstri 4.0 ile birlikte üretim sistemleri değişirken 5G standartlarının belirlenmesi sürecinde de sona yaklaşılmış durumda. 2020 yılında hayatımıza girmesi beklenen bu yeni teknolojiyi aslında bugünden pre-5G olarak kullanıyoruz. Bizim Turkcell olarak son 3 yıldır yaptığımız altyapı yatırımlarının hepsi, 5G’nin ana omuriliğini oluşturan taşıyıcı birleştirme teknolojileri üzerine. O nedenle 5G standartları belirlendiğinde, yeni frekansların devreye alınması, yazılım ve anten güncellemeleriyle birlikte 5G’yi hızla kullanıma sunabileceğiz. Bu Turkcell’i tercih eden kurumların da bir adım önde olacakları anlamına geliyor.

SÜRECİMİZİ 10 DAKİKADA BİR KONTROL EDİYORUZ

Yine bir yandan dijital servislerimizle müşterilerimizin 1440 dakika yanlarında olma hedefine doğru giderken, bir yandan da şirket içi işleyişimizi tamamen dijitalleştirmiş durumdayız. Bugün RTM (Real Time Management) uygulamamız sayesinde dijital servislerimizin kullanımından Turkcell bayilerinin ziyaretçi sayısına, İK süreçlerimizden finansal performansımıza, kaç adet cep telefonu satıldığından altyapı takibine kadar tüm süreçlerimizi 10’ar dakikalık aralarla anlık olarak takip edebiliyoruz. Bu uygulamalarımızı dileyen şirketlere de adapte edebilecek durumdayız.

Buna ek olarak Uzaktan Yedekleme, Sanal Sunucu, Sanal Veri Merkezi, Statik IP, Profilli Toplu Mesaj, Akıllı Enerji İzleme Servisi, Akıllı Endüstri, Ekip Mobil, MOBİL POS / Yazar Kasa, Akıllı Araç (Araç Takip), Akıllı Filo ile Makineler Arası İletişim (Machine To Machine-M2M) konusunda hizmetler sunuyoruz. Çok kısa bir süre önce hayata geçirdiğimiz Turkcell e-Şirket hizmetimizle; Turkcell Muhasebe, e-Fatura, e-Arşiv Fatura, e-Defter ile şirketlere işlerini tek bir platform üzerinden yönetme şansı sunmaya başladık.

HAM DEĞİL İŞLENMİŞ VERİ DEĞERLİ

- Turkcell’in ‘Yurdun verisinin yurtta kalması’ düşüncesinin nedeni ve amacı nedir?

- Günümüzün en önemli gücü “veri” diyebiliriz. Bir nevi 100 yıl öncesinin petrolü gibi. Nasıl ki ham petrol 50-60 dolara çıkartılıyor ancak işlendikten sonra milyon dolarlık değere dönüşüyorsa, veri de ham olarak düşünüldüğünde 1 GB’lık data olarak ücretlendiriliyor. Ancak ne zaman ki biz bu veriyi alıp, işleyerek müzik servisi, TV servisi, Dergilik servisi, mesajlaşma servisi gibi dijital servislere dönüştürüyoruz, ki asıl değer de o zaman ortaya çıkıyor. Endüstri 4.0 ile birlikte hem işlenmiş veri daha değerli hale geliyor hem de bu verileri kullanarak geliştirilen dijital servisler hayatımızda daha da fazla yer kaplıyor.

Türkiye’nin datasının Türkiye’de kalması kişisel verilerin güvenliği için de kritik önem arz ediyor. Biz bu vizyonla Türkiye’nin en büyük veri merkezini Gebze’de kurduk. 2020’ye kadar veri merkezi yatırımlarımızı katlayarak devam ettireceğiz. Şubat sonunda Barselona’da lansmanını yaptığımız Lifecell Ventures ile dijital servislerimizi dünyada dileyen operatörlerin kullanabilmesinin yolunu açarken, hemen sonrasında Lifecell ile popüler servislerimizi Almanya’ya taşıyarak dijital ihracat dönemini başlattık.

YAANİ TÜRKİYE’NİN ARAMA MOTORU

- Yaani’nin kullanımı nasıl? Arama motorlarındaki devlere karşı neden böyle bir arama motoru oluşturdunuz?

- Bugün en fazla veri üretilen dijital servisler arama motorları. O nedenle Türkiye’nin bu alanı boş bırakma lüksü yok. Yaani de “Türkiye’nin datası Türkiye’de kalsın” vizyonumuzla geliştirdiğimiz bir ürünümüz. O nedenle Yaani Turkcell’in değil Türkiye’nin arama motoru. Kısa sürede indirilme sayısının 5 milyona yaklaşması, yapılan arama sayısının ise 150 milyona gelmesi müşterilerimizin de bu servisi sevdiklerini gösteriyor. Biz de ilk olarak mobil uygulama olarak sunduğumuz Yaani’nin web sitesini de hayata geçirerek bilgisayarlardan da arama yapılabilmesini sağladık. Bu adımın Yaani kullanımını daha da yaygınlaştıracağını düşünüyorum.

YAPAY ZEKA, 5G İLE BÜYÜYECEK

- Gelecek yılki Teknoloji Zirvesi’nin ‘Yapay Zeka Gösterisi’ haline dönüşeceğini söylediniz? Yapay zeka, Turkcell’in hizmet ve ürünlerinde, gelecekte ne ölçüde yer tutacak?

- Yapay zekanın Türkiye gibi 5G’ye en hazır ülkeler için çok büyük bir fırsat olduğunu düşünüyorum. Biz şimdiden servislerimize yapay zeka yeteneklerini entegre etmeye başladık. Örneğin fizy sizin ruh halinize göre parçaları listeleyebiliyor, Yaani sizin aramalarınızdan öğrenerek her seferinde daha doğru sonuçlar çıkartıyor. Lifebox yüz tanıma teknolojisi ile yüklediğiniz fotoğrafları etiketleyebiliyor. RTM uygulamamız her an 1600’den fazla metriği tarayarak bize özet sunabiliyor. Ancak yapay zekanın asıl yeteneklerini 5G ile birlikte görmeye başlayacağız diye düşünüyorum. Artık hayatımıza sanal odalar girmeye başlayacak. Bizim servislerimiz de elbette her geçen gün kendilerini yenilemeye devam edecek.

POPÜLER KİŞİSEL BULUT UYGULAMASI

- Lifebox verileri bulutta depolayıp kolayca ulaşabilmek açısından faydalı bir uygulama. Lifebox ne ölçüde ilgi gördü? Bu uygulama için sizin beklentileriniz nelerdi? Lifebox aboneleri, burayı sadece veri depolamak için mi kullanıyorlar. Video üretimi tarzı olanak ve seçeneklerden yararlanıyorlar mı?

Dijital dönüşümle beraber hayata geçirdiğimiz Lifebox ürünümüz Turkcell’in en çok beğenilen ve tercih edilen ürünleri arasında yer alıyor. Şu anda Türkiye’nin en popüler kişisel bulut uygulaması diyebilirim. Lifebox kullanıcıları bulut depolama sistemiyle kişiye özel saklama alanını yöneterek; videolarını, fotoğraflarını, telefon rehberini ve dosyalarını güvenle yedekleyebiliyor. Ayda 1,3 milyon aktif kullanıcı günlük ortalama 37 dosyasını Lifebox’a yüklüyor. Lifebox ayrıca telefon veya tabletinde depolama kapasitesi sorununu aşmak için da otomatik yedekleme özelliği sunuyor.

PAYCELL YETERİNCE GÜVENLİ

- Modern bir ödeme yöntemi gibi gözüken Paycell, kredi kartlarını aradan çıkarıp cep telefonları ile ödeme yapmayı sağlıyor. Bu tür alışverişlerdeki en önemli unsur güvenliktir. Cep telefonları ödemelerinde risk unsuru ne oranda var? Paycell’e gençler rağbet gösteriyor mu?

- Ülkemizde kredi kartı olmayan önemli bir nüfus var. Bizim ülke olarak bu insanları finansal sisteme dahil etmemiz gerekiyor. Henüz çok kısa süre olmasına rağmen Paycell uygulamasına 1,4 milyon kredi kartının kayıt edilmiş olması da aslında bu alandaki ihtiyacı gösteriyor. Tamamen yerli ve milli altyapıya sahip Paycell’in güvenlik altyapısı ise uluslararası standartlara uygun. Bugüne kadar 155 binden fazla müşteriye kredi kartı sunmuş olan Paycell’in verileri de Türkiye’deki veri merkezimizde tutuluyor.

- İnternet kotasından harcamadan müzik veya radyo kanallarını dinlemek, video klipler izlemek de iyi bir olanak. Fizy’nin milyonlarca şarkı ve video klipleri bulmak açısından ilgi çekici bir yanı var. Fizy’de nihai hedefiniz nedir? Üyelerinizin sayısı kaçtır ve yıllara göre nasıl bir artış gösteriyor? İleride, sinema filmleri, dizileri gibi yeni içerik malzemeleri de sunacak mısınız?

- Fizy şu an Türkiye’nin en çok takip edilen yerli dijital müzik platformu olarak önemli başarılar imza attı. Özellikle gençler tarafından tercih edilen fizy, sahip olduğu milyonlarca şarkı ve binlerce video kliple Türkiye’nin en popüler dijital müzik platformu durumunda. HD ses kalitesiyle müzik dinleme keyfi sunan fizy ayrıca radyo kanalları ve canlı konser yayınlarıyla da fark yaratıyor. 2015’in ilk çeyreğinde 3 milyon olan kullanıcı sayısını 2018 ilk çeyreğine kadar 15 milyonun üstüne çıkardı. Müşterilerimizin bu ilgisi fizy’ye yeni özellikler eklemek için bizleri cesaretlendiriyor. Son olarak Liselerarası Müzik Yarışması için de fizy platformu tercih edildi ve 500’e yakın okuldan katılımcı grupların şarkıları fizy’ye eklenerek tüm Türkiye’nin oy vermesi sağlandı. Yine megastar Tarkan’ın son video klip’i de ilk önce fizy’den müzikseverlerle buluştu. Önümüzdeki dönemde de bu yenilikler devam edecek.

PİRİ’YE YENİ KENTLER EKLEYECEĞİZ

- Piri seyahat uygulaması bana heyecan verdi. Yurt dışında veya içinde gidilen yere ilişkin bilgilerin otomatik olarak sunulması düşüncesi çok güzel. Birçok dilin anlaşılamaması sorunu ortadan kalkıyor. Ancak şu andaki kapsamı çok kısıtlı. Dünyanın her yerindeki kent ve bölgelerin uygulama kapsamına alınması gibi bir hedef var mı? Ne kadar zamanda ne kadar yerin kapsama alınması hedefleniyor?

- Piri ile ister yurt dışında ister yurt içinde şehirlerin hikayelerini en iyi rehberlerden dinleyebilir, uygulamayı istediğiniz anda durdurup yeniden başlatabilirsiniz. Gezeceğiniz şehre gitmeden önce turu telefonunuza indirerek sonrasında offline (çevrim dışı) olarak da kullanabilirsiniz. Şehrin hikâyelerini en iyi rehberlerden dinleyerek gezmenizi sağlayan sesli yürüyüş uygulaması Piri’de şu an Roma, Amsterdam, Londra, Paris ve Barcelona turları bulunuyor. Büyük ilgi gören Piri bünyesindeki şehirlerin sayısını arttırmayı hedefliyoruz. Dünyanın popüler kentleri arasından yer alan önemli şehirler yakın zaman içerisinde Piri’deki yerini alacak.

ORTALAMA 56 DAKİKA TV İZLENİYOR

- TV+ gibi IP TV temelli görsel yayın platformunun yaygın izlenirliğinin sağlanmasının zorluğunu biliyorum. TV+’nın yol haritası nasıl çizilecek? Abone sayısı yıllara göre ne kadardır? İleride maç yayın ihalelerine katılma planları var mı?

- TV+ şu anda Türkiye’nin en popüler mobil televizyonu. Aynı şekilde fiber internet sunduğumuz evlerde de her 2 haneden birisinin tercihi durumunda. 4K yayın kalitesi, film ve diziler, 150’den fazla kanal, yayını geriye sarabilme veya buluta kayıt ederek sonradan izleyebilme gibi özellikler TV+’ı öne çıkarıyor. 3 yıl gibi kısa bir sürede 22 kat büyüyen TV+’ta kullanıcılar mobil cihazlarından günde yaklaşık 56 dakika TV izliyor.

ORTALAMA TELEFON GÖRÜŞMESİ 31 DAKİKA

- Turkcell ile ilgili olarak güncel konuşma, mesaj gönderme, fotoğraf ve video yükleme, alışveriş yapma gibi verileri bizimle paylaşır mısınız?

- Bugün Telekom operatörlerinin müşterileri ile ilişkileri yaklaşık 32 dakikalık arama/aranma süresi kadar. Biz ise Turkcell olarak müşterilerimizin 1440 dakikasında yanlarında olmak istiyoruz. Şu an kullanıcılarımız bir gün içerisinde ortalama 31 dakika telefon görüşmesi yapıyor, 23 dakika Fizy'de müzik dinliyor, klip izliyor, BiP'te 11 dakika mesajlaşıyor ve 35 dakika sesli/görüntülü görüşme yapıyor, Dergilik'te 26 dakika gazete ve dergi okuyor, TV+'ta 56 dakika hem mobilde hem de evde televizyon izliyor. Tüm servislerimiz ile gün içerisinde müşterilerimize dokunduğumuz süre 4 saate yakın. Bu sürenin önümüzdeki dönemde çok daha hızlı şekilde artacağını düşünüyorum.

- Özellikle Türkiye’nin değişik yerlerinde yaşayan çocuklara yönelik önemli sosyal sorumluluk projeleri yürütüyorsunuz. Bunlardan örnekler verip amacını anlatır mısınız?

- Hissedarlarımızdan sivil toplum kuruluşlarına kadar genişleyen bir yelpazede paydaşlarımızın katılımıyla toplumsal katma değer yaratmaya yönelik pek çok sosyal sorumluluk faaliyeti yürütüyoruz. Eğitim alanındaki toplumsal yatırımlarımız kapsamında özel yetenekli öğrencilerin yeni nesil teknoloji ve eğitimlerle tanışması hedefi doğrultusunda Milli Eğitim Bakanlığı himayesinde hayata geçirdiğimiz Zekâ Küpü projesi kapsamında hizmete sunduğumuz sınıf sayısı 20’ye ulaştı. Gökçeada Rum Ortaokul ve Lisesi’nin yanı sıra İstanbul’da üç lisenin yenileme çalışmasını üstlendik.

Turkcell’in sosyal sorumluluk yaklaşımında engellilerin özel bir yeri var. Engelli gençlerin eğitim ve istihdam piyasasına kazandırılması hedefi doğrultusunda hayata geçirdiğimiz Engel Tanımayanlar Projesi kapsamında 10 binden fazla özel eğitim ihtiyacı olan engelli öğrenciye ulaşılırken, Hayal Ortağım ve İşaret Dilim Uygulamaları ile engelli vatandaşlarımızın iletişim süreçlerine daha kolay hale getirdik. Engelliler Futbol Federasyonu sponsorluğunu üstlenerek Ampute Milli Takımımızın şampiyonluk yolunda yol arkadaşı olmaktan da büyük mutluluk duyuyoruz.

Kurumsal sosyal sorumluluk faaliyetlerimizde bir diğer odak alanımız ise mülteciler. Bugün Türkiye’de bulunan Suriyeli misafirlerimizin yarısından fazlasına iletişim hizmeti sunuyoruz. Bunun yanında sosyal hayata katılımlarına destek olmak için Merhaba Umut uygulamasını geliştirdik ve uluslararası ödüller aldık.

Tüm bu faaliyetlerimizin odak noktasında insan ve insan için teknoloji geliştirmek var. Biz diyoruz ki “İnsan varsa, imkan da vardır”.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner112

banner111

banner110

banner109

banner108

banner106