Oğuz Satıcı’nın Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı olduğu yıllardı. Tekstilciler daha çok kumaş üreticilerinden oluşan bir ekiple New York’a çıkarma yapmışlardı.

Büyük bir otelde önemli markalar ürünlerini görücüye çıkarmış dünyanın önde gelen hazır giyimcileri de davet edilmişti.

Çok verimli görüşmeler oldu. Kumaş üreticileri büyük bir moralle Türkiye’ye döndü.

Sonraki dönemde şimdiki TİM Başkanı İsmail Gülle ve sektörün liderleri Ahmet Öksüz, Süleyman Orakcıoğlu, Oktay Eryılmaz, Ahmet Akbalık ve Yalçın Ayaydın gibi isimlerin önderliğinde tekstilciler, hazır giyimciler benzer etkinlikler yaptı. Ve bugün tekstil ve hazır giyimin ihracatın yüz akı olmasında bu çalışmaların büyük payı olduğu biliniyor.

Şimdi bu çalışmayı daha planlı ve hedefe dönük olarak Ev ve Mutfak Eşyaları Sanayicileri ve İhracatçıları Derneği (EVSİD) Başkanı Burak Önder yapıyor.

Bu sektörde Tahsin Öztiryaki, Vehbi Varlık, İsmail Erdoğan, Nafi Güral gibi markalaşmış isimlerin olduğu biliniyor. Bu isimlerin önderliğinde Burak Önder tüm sektörü bu çalışmaya katıyor. Yeni Öztiryakiler, yeni Hisarlar, yeni Kütahya Seramikler çıkarmak için çalışıyor.

Hep birlikte dünyanın değişik yerlerinde alım heyetlerinin karşısına çıkarıyor Türk firmalarını…

Bu işi öyle bir yapıyor ki mesela Kolombiya heyet organizasyonunu Ticaret Bakanlığı "İyi Uygulama Örnekleri" arasına aldı.

Uygulama şöyle yapıyor… Önce etkinliğin yapılacağı ülke tespit ediliyor.

Amerika’da bu ülke Kolombiya olarak belirlendi. Çevresinde bulunan 13 ülke bu sisteme dahil edildi. Ve bu bölgeye ne satılacağı araştırıldı. Hem de iyi bir araştırma. Sonra Türkiye’de bu ürünleri üreten kuruluşlar tespit edildi.

Ve en sonunda bu ürünleri alacak alım heyetleri oluşturuldu. Market zincirleri, zincir lokantalar yani bu ürünlere ihtiyacı olanlar belirlendi.

Bütün bunlar yapıldıktan sonra satış seferine çıkıldı. Onlarca firma ürünleri ile birlikte alım heyetleri ile buluşmak için sefere çıktı.

Bugüne kadar bu seferler nereye yapıldıysa zaferle sonuçlandı. Hatta en çok başarı elde edilen ülke Kolombiya olduğu için sistem “Kolombiya Modeli” olarak anılmaya başlandı.

Aslında sistem bir UR-GE projesi idi. Ancak biraz EVSİD’in duygusu ve becerisi katılmış bir hale getirilmişti. Ve yeni sisteme Burak ÖNDERlik yapmıştı.

Kolombiya’nın başkenti Bogota’da gerçekleştirilen iş görüşmeleri sayesinde Meksika, Peru, Dominik, Ekvator, Paraguay, Şili, Brezilya, Uruguay, Guatemala ve Kosta Rika pazarlarına girilmişti.

Bu uygulama sonra devam etti. Mesela son dönemin yükselen pazarlarından Afrika ev ve mutfak sanayicilerinin de radarına girdi.

Afrika'nın çok önemli bir pazar olduğunu ve burada Avrupalıların hakimiyetlerini kırmak için EVSİD’in önderliğinde Fildişi’ne çıkarma yapıldı.

Hedef Sahra Altı Afrika pazarıydı. Ayrıca Fildişi Batı Afrika’ya açılan önemli bir kapıydı.

Gana, Mali, Liberya, Burkina Faso ve Senegal’de artık Türk mutfak ürünlerini kullanmaya başlamıştı.

Artık bütün dünyaya çelik tencereden tavaya, süzgeçten saklama kaplarına kadar Türk mutfak eşyaları satılıyor.

Sadece bu iki ülkeye değil… Çin’den Hindistan’a, İngiltere’den Almanya’ya yani bütün dünyaya satıyoruz Türk mutfak eşyalarını…

Bu arada hatırlatmakta yarar var. Kolombiya’daki başarıda Türkiye'nin Bogota Büyükelçisi Ece Öztürk Çil’in, Fildişi’ndeki başarıda da Büyükelçi Yonca Gündüz Özçeri büyük katkıları olduğunun altını çizelim.

Çünkü hala bir çok ülkede Büyükelçiler oturan memur olmaktan kurtulamadı. Bundan kurtulan büyükelçilerin neler yapabileceğinin en güzel örneği bu iki isim… Burak Önder bunun özellikle altının çizilmesini istiyor.

Ve gelelim THY ve turizm faktörüne… Türk mutfak eşyaları için yapılan çıkarmalarda THY’nin büyük katkısı oluyor. Ancak bu çıkarmalar sayesinde de THY yeni müşteriler kazanıyor. Ve Türkiye’de yeni turistlerle tanışıyor.

Son olarak Burak Önder’in sisteme ilişkin bazı uyarılarını sizlerle paylaşmak isteriz…

· Satış planladığımız ülke için önce pazar raporu alıyoruz. Ev ve mutfak eşyaları sektöründe trendler ne, hangi zincir marketler var, hangi renkler trend gibi araştırmalar yapıyoruz. Katılan firmaları da önceden bilgilendiriyoruz.

· Sonra bu alanda kaç firmalık yer olduğunu tespit ediyoruz. Mesela 22-23 firmalık yer varsa 20 firma ile sınırlıyoruz. Çok da pazarcı yeri gibi olmaması gerekiyor. Önce başvuran yer buluyor. Sıralama başvuruya göre yapılıyor. Yıl başından 1 yıllık planımızı yapıyoruz. Aralık ayında bir sonraki yılın bütün planlaması bitmiş oluyor.

· Bu işin bir de Türkiye ayağı oluştu. Türkiye’de yapılan etkinliklere sık sık dünyanın önde gelen satın almacılarını getiriyoruz.

İşte size örnek bir ihracat hamlesi, döviz kazandırıcı planlı çalışma örneği.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner112

banner111

banner110

banner109

banner108

banner106